dinsdag 5 juni 2007

Vlieg op. Door Miekel

Ik snap sommige mensen niet hoor. Klagen, klagen, klagen, terwijl ze zichzelf in die situatie hebben gebracht waarover ze lopen te klagen.
Ik heb het over die lui die lopen te zeuren over geluidsoverlast van Eindhoven Airport. Iedereen die daar woont heeft geweten op het moment dat ze er een huis kochten of huurden dat de luchthaven er was.
Van oudsher was Welschap een militaire vliegveld. Al van ver voor de oorlog. De uitbreiding naar burgerluchtvaart is ook al meer dan vijfendertig jaar geleden in gang gezet. Dus wat loopt iedereen nou te zeuren. Had je geen huis in Veldhoven, Oerle of weet ik veel in welk ander omliggend gat moeten kopen.
Kijk, wij wonen in Valkenswaard en hadden in principe geen last van de luchthaven. Daar hoefden we ook geen rekening mee te houden toen we hier een huis kochten, want het was ver genoeg er vandaan. Wij waren niet zo gek om in Veldhoven te gaan wonen. Nu het aantal burgervluchten zo toegenomen is, is heel goed te merken dat er veel meer vliegtuigen over ons durp komen scheren. En ja, die hoor ik heel goed. En ja, die zie ik ook heel goed, want ik kan het niet laten om omhoog te kijken als er wat aangevlogen komt. Ik vind het nog altijd fascinerend om zo’n groot toestel te zien vliegen. Datzelfde heb ik altijd als ik op de A9 langs Hoofddorp en Schiphol rij. En maar kijken naar die vliegtuigen die landen en opstijgen. Dat ik daar nog steeds geen ongeluk heb veroorzaakt mag nog altijd een Godswonder heten, want ik kan het niet laten om als een opgewonden kind tegen mijn eigen kinderen te roepen: ‘Kijk, daar gaat er weer een.’ Het mooiste is dat stukje A4 vanuit richting Amsterdam naar Den Haag waar ze over de snelweg heen over een viaduct taxiën. Een KLM kist heeft dan mijn voorkeur, maar je kan niet al te kieskeurig zijn, het is maar net wat er langs komt.
Toch ga ik als inwoner van Valkenswaard niet lopen klagen over de toegenomen geluidsoverlast, want ik heb ook heel veel gemak van een luchthaven zo dichtbij huis. Als ik een vliegvakantie boek dan kies ik namelijk een bestemming uit die vanaf Eindhoven vertrekt. Je bent iets beperkter in je keuze, maar ik heb geen zin om naar Amsterdam te moeten rijden, een hele week of twee weken daar de auto te moeten parkeren. Uuuuuren van te voren aanwezig te moeten zijn om vervolgens uuuuuren vertraging op te lopen. Nee, geef mij maar Eindhoven Airport. Voor familie geen probleem om je even af te zetten en weer op te halen. Je bent snel ingecheckt, geen vertraging. Lekker makkelijk allemaal.
En je maakt mij niet wijs dat er niemand, maar dan ook helemaal niemand van die klagers zelf ooit vanaf Eindhoven vliegt. Dat gaat er bij mij niet in. Dus vind ik het allemaal behoorlijk hypocriet. Je hebt zelf met je volle verstand voor een woonomgeving onder de rook van een luchthaven gekozen, dus heb je geen enkel recht van spreken. Dat geldt overigens ook voor mensen die rondom Schiphol wonen. Hetzelfde laken een pak.
Nou zult u misschien zeggen, ja maar eerst was er nog niet zoveel vliegverkeer. Klopt, maar het vliegveld was er wel en die militairen hadden meer vliegbewegingen en meer herrie dan die burgerkisten. En je weet dat de kans heel groot is dat er uitgebreid gaat worden, want veel meer mensen gaan met vliegvakanties.
Ik vind het dus goed dat die directeur wil uitbreiden en toegeeft aan de eisen van Ryanair. Het betekent ook weer werkgelegenheid en bovendien zitten hier veel internationale bedrijven, die we hier ook heel graag willen hebben en houden. Dat betekent dat die ook snelle verbindingen willen naar Amsterdam en andere steden van Europa.
Ook moet de luchtmacht gewoon gebruik kunnen blijven maken van de luchthaven. Van oudsher hebben die sowieso de oudste rechten en ik vind het wel prettig dat het leger nog een beetje een oogje in het zeil houdt. Van onze luchtmacht (en landmacht) is toch al bijna niks meer over. Tegen alle klagers zou ik willen zeggen: ‘Vlieg op naar een andere woonplaats of hou je mond’.

Geen opmerkingen: